-
ارزش پیشنهادی برند چیست؟
جمعه 15 اردیبهشت 1402 23:48
من ارزشمندم، پس هستم یکی از مهمترین موارد برای طراحی و ساخت یک برند قدرتمند، قطعاً توجه ویژه به مفوم ارزش پیشنهادی برند میباشد. اگر مقاله من در مورد ارزش ویژه برند را مطالعه نموده باشید، در آنجا به صورت کامل توضیح دادم که تفاوت فراوانی بین ارزش پیشنهادی برند (Brand Value Proposition)، ارزش ویژه برند (Brand Equity) و...
-
5 شاخص اصلی مدل ارزش ویژه برند آکر
پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402 20:17
ارزش ویژه برند آکر اگر مقاله ارزش ویژه برند من را مطالعه نموده باشید، در آنجا توضیح دادم که ارزش ویژه برند در واقع، ارزش افزودهای است که شما به محصول یا خدمت خود میافزایید. به زبان دیگر، ارزش ویژه برند، نشان از قدرت برند شما داشته و هرچه ارزش ویژه برندتان بالاتر باشد، نشان از قدرت برتر برند شما نسبت به سایر رقبا...
-
معماری برند و شاخص های انتخاب مدل
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 23:51
یکی اوس مجید را صدا بزند در این مقاله سعی دارم در مورد یکی از مهمترین مباحث حوزه برندسازی، یعنی معماری برند ، دست به قلم شوم. اگر بخواهم 5 عامل اصلی عدم موفقیت برندهای ایرانی را نام ببرم، به جرات میتوان گفت، یکی از آنها حتماً و حتماً عدم تعیین درست معماری برند است. عدم ارتباط مناسب بین برند زیرمجموعه و برند مادر...
-
کوین لین کلر کیست؟
سهشنبه 12 اردیبهشت 1402 21:18
سلام بر تو ای خالق رزونانس نوبتی هم باشد، نوبت کوین لین کلر بزرگ است که اندکی از او در وب سایت شخصیم بنویسم. بسیار بسیار بعید است در حوزه برندسازی یا بازاریابی فعال بوده و نام و نشانی از کوین کلر گوشتان را نوازش نکرده باشد. قطع به یقین کوین کلر را میتوان در کنار سایر بزرگان مانند دیوید آکر، در زمره نظریهپردازان...
-
مدل ارزش ویژه برند کلر
دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 18:36
در سلسله مقالات مربوط به ارزش ویژه برند و مدلهای مربوط به آن، امروز میخواهم در مورد مدل ارزش ویژه برند کلر بنویسم. ارزش ویژه برند کلر، نامهای مختلفی دارد برخی افراد به آن ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتری (Customer Based Brand Equity یا CBBE) و برخی دیگر نیز مدل رزونانس میگویند. مدل ارزش ویژه برند Kevin Lane Keller...
-
چگونه ارزش ویژه برند را ارتقا دهیم؟
شنبه 5 آذر 1401 22:08
این مقاله در مورد یکی از چالش برانگیزترین مفاهیم حوزه برندسازی یعنی ارزش ویژه برند یا همان Brand Equity است. چرا میگویم چالشبرانگیز؟؟؟ زیرا در کشور خودمان و حتی در کل دنیا، اکثر افراد تفاوت چندانی برای سه واژه ارزش ویژه برند (Brand Equity)، ارزش برند (Brand Value) و ارزش پیشنهادی برند (Brand Value Proposition) قائل...
-
برندسازی محصول چیست؟
چهارشنبه 2 آذر 1401 08:18
تب و تاب برندسازی در این روزها بر کسی پوشیده نیست ولی باید خیلی مراقب باشیم که این سوز و گداز برای قرارگیری در بین برندهای معتبر، تمامیت سازمان ما را به ورطه نابودی نکشاند. یکی از مهمترین معضلاتی که این روزها به طور مکرر با آن مواجه میشوم، استفاده از یک مدل ثابت (شما بخوانید یک نسخه ثابت) برای انواع پروژههای...
-
هویت برند چیست
دوشنبه 30 آبان 1401 14:01
آن چیز که تنها هویت بصری نیست شاید یکی از اولین معماهای جدی حوزه برندسازی را بتوان به مفهوم « هویت برند » اطلاق نمود. با یک جستجوی ساده در گوگل به انبوهی از مطالب در مورد هویت برند دست مییابیم که سوالاتی نظیر «هویت برند چیست؟»، «داشتن هویت چه کمکی به برند ما میکند؟» «چه تفاوتی بین هویت برند و تصویر برند وجود دارد؟»،...
-
برندسازی چیست؟
یکشنبه 29 آبان 1401 11:55
معماری قرن را با هم بشکافیم معمولاً وقتی شروع مبحثی با یک پرسش آغاز می گردد، چه شنونده باشم و چه گوینده، برایم جذابیت بیشتری دارد. پس سعی می کنم در این نوشته که مربوط به برندینگ یا همان برندسازی چیست هست نیز یک پرسش را مطرح کرده و به دنبال پاسخ آن بگردم. Al Ries در کتاب معروف The 22 Immutable Laws of Branding، در...
-
شخصیت برند و انواع آن
شنبه 28 آبان 1401 16:15
جایی برای بی شخصیتها نیست این نوشته در مورد فلسفه و چرایی شخصیت برند است، اگر حوصله خواندن آن را نداشته و تنها میخواهید با مدلهای طراحی شخصیت برند آشنا گردید بهتر است دو مقاله من که مدل آرکتایپ ها و مدل جنیفر آکر را توضیح میدهد را مطالعه نمایید، ولی اگر علاقهمند به دانستن چرایی و فلسفه شخصیت برند هستید، این...
-
مشاوره برند سازی
جمعه 27 آبان 1401 13:59
چگونه با یک مشاوره برندینگ ( مشاور برندسازی ) همکاری نمائیم؟ قبل از اینکه شروع به مطالعه متن زیر کنید، باید این نکته را با شما در میان بگذارم که مطلب زیر در مورد دانش برندسازی نیست و آگاهی شما را در مورد برندسازی افزایش نمی دهد بلکه در مورد فرآیند مشاوره برندسازی است به این معنی که اگر قصد استفاده از خدمات مشاوره...
-
مراحل برندسازی
سهشنبه 24 آبان 1401 08:44
برای ساخت یک برند موفق چه گام هایی لازم است؟ یکبار در فضای مجازی جملهای خواندم که هنوز هم نمیدانم از نظر منطقی جمله صحیحی میباشد یا خیر ولی به هر حال اینجا مینویسم و سعی میکنم برداشت خودم را نیز یادداشت کنم. «نیاز، مادر تمام اقدامات است». این جمله تقریباً جمله درستی است البته نمیگویم همیشه و برای همه افراد، زیرا...
-
اهمیت برند سازی در کسب و کار
دوشنبه 23 آبان 1401 11:36
چرا برندینگ تا به این حد اهمیت یافته است؟؟؟ فکر میکنم نوشتن در مورد اهمیت برندینگ در این روزگار (نمیدانم شما چه روزی این مطلب من را مطالعه مینمایید ولی امروز که دست به قلم شدهام، روزهای پایانی سال 1400 هجری شمسی است)، کار بیهودهای باشد. مگر میشود در شرایط شدید رقابتی امروز، کسی اهمیت برندینگ را نداند؟؟؟ مگر...
-
برندسازی خدمات چیست؟
یکشنبه 22 آبان 1401 10:55
برندسازی خدمات چیست؟ یکی از جامعترین تعاریفی که افراد مختلف برای برند ارائه نمودهاند، عبارت است از: « برند یعنی ارائه وعده و تعهد به انجام آن » معنی این جمله این است که ما در برندسازی، به مخاطبین خود یک وعده داده و متعهد هستیم که در هر شرایطی، آن وعده را اجرایی نماییم. به عنوان مثال اگر مالک یک آموزشگاه زبان هستیم،...
-
تعریف برند چیست؟
شنبه 21 آبان 1401 12:20
مقدمه کوتاهی از برند چیست ؟ در این مقاله هم قصد دارم کمی در مورد معنی برند چیست و تاریخچه و معنی برند ( Brand ) برای شما توضیح دهم. از آنجا که به وقت خود و دیگران به شدت حساس هستم باید این نکته را نیز بیان نمایم که این مقاله تا حدودی میتواند دانش کاربردی در اختیار شما قرار دهد و برخلاف سایر مقالات شما میتوانید بعد از...
-
انواع برندینگ پر کاربرد
جمعه 20 آبان 1401 11:19
خیلی فکر کردم که برای نوشتن در مورد انواع برند از کجا و چگونه آغاز کنم و هیچ داستانی به ذهنم نرسید جزء داستان پیرزنی که سالها پیش بین اقوام ما میزیست. یادش به خیر، اگر هر درد و کسالتی برای شما پدیدار میشد، راهحل اول و آخر این بنده خدا، عرق نعنا بود. خدایش بیامرزد، با اینکه به نظر ساده لوحانه به موضوع نگاه میکرد...
-
دیوید آکر کیست؟
پنجشنبه 19 آبان 1401 09:43
در این مقاله قصد دارم ضمن معرفی دیوید آکر و اندیشههایش، در مورد این موضوع هم صحبت کنم که چرا در دنیای برندسازی، تا به این حد دیوید آکر مورد احترام و ارزش واقع شده است و چه اتفاقی افتاده است که اکثر صاحبین کسب و کار ترجیح میدهند برای مشاوره برندینگ به سراغ دیوید آکر بروند. بیوگرافی دیوید آکر دیوید آکر متولد 1938 در...
-
تدوین هویت برند با مدل کاپفرر
چهارشنبه 18 آبان 1401 12:27
فکر میکنم اگر نوبتی هم باشد، نوبت یکی از بزرگترین چهرههای حال حاضر دنیا در حوزه برندینگ است. امروز میخواهم در مورد ژان نوئل کاپفرر و مدل معروفش در حوزه طراحی هویت برند، یعنی منشور هویت برند (Brand Identity Prism) دست به قلم شوم. بعید است در حوزه برندسازی اهل کتاب و مطالعه باشید ولی اسمی از کاپفرر و منشور هویت برند...
-
تدوین استراتژی برندسازی
سهشنبه 17 آبان 1401 10:28
در این مقاله تلاش میکنم دانش و تجربه اندک خود را با هم ترکیب نموده و در اختیار شما قرار دهم. به این دلیل از تجربه نیز یاد کردم که تدوین استراتژی برندسازی ، فارغ از تسلط به مفاهیم و تئوریهای نظری، نیازمند تجربه فراوان نیز میباشد. این موضوع را به خوبی درک میکنم که حالتان از خواندن مثالهای خارجی بهم خورده (من هم...
-
فرایند درست برندینگ
دوشنبه 16 آبان 1401 10:34
سال 1399 پروژهای در دفتر ما تعریف شد که باید برای یک برند فعال در حوزه کیک، شیرینی، شکلات و … استراتژی برندینگ تدوین مینمودیم. هیچگاه جلسه ابتدایی با کارفرما را فراموش نمیکنم، بعد از اینکه پروپوزال را خوانده بود، بدون هیچ مقدمهای، مدیرعامل نه گذاشت و نه برداشت و با اعتماد به نفس فراوان بیان نمود که: «مگر طراحی یک...
-
طراحی هویت سازمانی
یکشنبه 15 آبان 1401 13:03
طراحی هویت سازمان (از ظهیرالاسلام تا ویرجینیا و کپنهاگ) نمیدانم چرا اندیشمندان بزرگ دنیا در حوزه برندینگ (از آکر و کلر بگیرید تا کاپفرر و برمان)، اینقدر برندینگ را سخت و دشوار نشان میدهند؟؟؟ به نظرم اینها همگی توطئه استکبار جهانی است که ما مردمان خوب و خونگرم خاورمیانه را از موفقیت دور کنند. چه کسی گفته است برندینگ...
-
برندسازی شرکتی چیست
شنبه 14 آبان 1401 13:40
در چند سایت خواندم که نوشته شده بود برندسازی سازمانی ، آینده برندسازی است و تمام کسب و کارها باید به سراغ آن بروند. پادکستها هم تقریباً به همین موضوع اشاره کرده بودند. «همه کسب و کارها باید به سمت برندسازی شرکتی بروند؟؟؟». یکی نیست بگوید سرور، استاد، دوست، دکتر، برادر عزیز که در تلاش برای تولید محتوا هستی، تو اصلاً...
-
هویت برند آکر
چهارشنبه 11 آبان 1401 12:00
بعید است در حوزه برندسازی فعال باشید و اسمی از دیوید آکر بزرگ (پدر علم برندسازی نوین) نشنیده باشید. خود من هم بارها در مقالاتم به او اشاره نمودهام. آکر در حوزههای مختلف مانند هویت برند، معماری برند، ارزش ویژه برند و … نظریات و مدلهای مختلفی ارائه نموده است. مدل هویت برند دیوید آکر ( به سبک پدر علم برندسازی ) دیوید...
-
چگونه هویت برند بسازیم
سهشنبه 10 آبان 1401 18:14
در مقاله هویت برند به صورت مفصل در مورد چیستی و ماهیت هویت برند ( Brand Identity ) صحبت کردیم و حالا نوبت به این موضوع رسیده است که به این سوال بپردازیم که چگونه میتوانیم برای برندمان هویت طراحی کنیم و در این راه از چه مدلهایی برای طراحی هویت برند باید استفاده نماییم؟؟؟ قبل از اینکه انواع مدل های هویت برند را شرح...
-
مدل شخصیت برند جنیفر آکر
دوشنبه 9 آبان 1401 11:55
در مقاله شخصیت برند ، به طور کلی فلسفه و چرایی استفاده از شخصیت در فرآیند برندسازی را تشریح نمودم. حالا نوبت آن است که از ابزارهای لازم برای طراحی شخصیت استفاده نماییم. همانطور که قبلاً هم بیان نمودم، دو مدل جنیفر آکر و آرکتایپها، از اصلیترین مدلهای روش بسته در طراحی شخصیت میباشند و در این نوشته قصد دارم درباره...